BluePink XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Aurel Persu, nascut pe 26 Decembrie 1890, decedat pe 5 Mai 1977, a fost un inginer mecanic roman, constructorul primului autovehicul cu profil aerodinamic din lume.
A urmat Scoala Superioara Tehnica din Berlin-Charlottenburg, absolvind Sectia Mecanica in 1913, ca sef de promotie. In 1914 a fost medaliat de Ministerul Instructiunii Publice din Germania pentru un studiu deosebit in domeniul comportarii navelor in spatiul cosmic.
A imaginat si construit primul automobil aerodinamic din lume pe care il vedem si astazi la Muzeul National Tehnic Dimitrie Leonida din Bucuresti.
Inventia care l-a facut celebru a fost un „Automobil de forma aerodinamica cu patru roti montate inauntrul formei aerodinamice”. Brevetul a fost obtinut in Germania la 19 septembrie 1924, cererea de brevetare fiind adresata la 13 noiembrie 1922.
Dupa multe calcule si experimente de laborator, el a ajuns la concluzia ca forma ideala a unui automobil, a unui vehicul in miscare, este forma picaturii de apa in cadere, forma aerodinamica ideala. El a ajuns la coeficienti aerodinamici de 0,22 care si azi sint greu de atins. A construit automobilul in perioada 1922-1924, cu bani proprii, in Germania.
Caroseria a fost construita la diverse ateliere din Berlin. Automobilul este dotat cu frane pe saboti, care actioneaza doar pe rotile din spate. Datorita distantei reduse dintre rotile din spate, inventatorul a renuntat la diferential in transmisie. Motorul tip A-G f Automobilbau Berlin, este cu ardere interna si cu aprindere prin scanteie; are 4 cilindri in linie, o putere 6/20 P.S., alezajul 64 mm, cursa 110 mm si cilindreea 1400 cm.c. Cutia de viteze este de aceeasi fabricatie ca si motorul, iar demaratorul este produs de firma Eisemann, tipul MKI-12, nr.14328. Magnetoul are aceeasi fabricatie, iar carburatorul este produs de firma Arthur Haendler Co. Berlin.
Aurel Persu a adus automobilul in Romania, parcurgand cu el peste 120.000 km, cu o viteza maxima de circa 80 km pe ora. Datorita lipsei diferentialului putea lua viraje foarte stranse cu 60 km pe ora in deplina siguranta. Persu a donat automobilul, in stare de functionare, Muzeului National Tehnic „Dimitrie Leonida” in anul 1969. In prezent, el nu mai functioneaza, iar caroseria este deteriorata. Desi automobilul nu a fost realizat in serie, uzinele Ford si General Motors au solicitat cumpararea brevetului, fara a garanta insa si construirea acestuia. Acest fapt l-a determinat pe inventator sa refuze propunerea.
În tara a fost conferentiar la Scoala Politehnica iar din 1938 director general la Fabrica de avioane I.A.R. Brasov. A iesit la pensie in 1950, dar a continuat sa lucreze la Institutul de Documentare Tehnica din Bucuresti.
În volumul intitulat "Automobile aerodinamice in Europa si in Statele Unite", este un capitol dedicat inginerului roman, care incepea astfel: "Si Romania a avut un specialist in aerodinamica, un stralucit inginer care trebuie de mult trecut in randurile elitei mondiale a tehinicienilor. Numele mui este Aurel Persu."
Realizata in conditii grafice exceptionale si tiparita pe hertie velina, cartea a aparul in anul 1982, sub ingrijirea editurii Kohlhammer din Stuttgart. In vremea aceea, numele Persu fusese sters din literatura publicata in Romania.Cenzura comunista l-a pedepsit pentru atitudinea lui intransigenta, pentru faptul ca a refuzat sa accepte orice forma de colaborare.Meritele lui au trebuit sa fie redescoperite in strainatate si cinstite cum se cuvine.Volumul enciclopedic respectiv a aparut in doua limbi de circulatie internationala:germana si engleza.